Taal


Welkom
Inlognaam:

Wachtwoord:




Vergeet me niet

[ ]
Canasta
Samba Canasta
op zondag 04 november 2007
door PvdWant auteurslijst afdrukken van het content onderwerp creëren van een PDF bestand van het content onderwerp
in content > Spelregels
reacties: 0
auteur toegekende score: 50/100

Een kaartspel dat niet verveeld is canasta.
Er zijn meerdere varianten, twee worden hier aangegevan

Canasta

Algemeen

Canasta (Spaans: mand) is een populair aanlegspel. Het is in 1948/49 in Zuid-Amerika ontstaan, en heeft via de USA binnen de kortste keren ook de harten der Europese kaartspelers veroverd. Er wordt meestal met z'n drien of met z'n vieren gespeeld; met z'n tween is ook mogelijk, of met vijf of zes personen Bij het spel met vier of zes personen vormen de spelers twee of drie teams. Van dit spel bestaan onnoemelijk veel variaties. Het wordt in bijna elk land anders gespeeld. Standaardregels werden door de New York Regency-Club" opgesteld. Hieronder zijn deze regels met de in Duitsland gebruikelijke regels voor het spel met drie of vier spelers gecombineerd.

De regels

Delen

Er wordt met 2 x 52 kaarten en vier jokers gespeeld, in totaal 108 kaarten dus. Het gehele spel wordt goed geschud; elke van de vier spelers krijgt 11 kaarten, bij het spel met drie personen 13 kaarten. De resterende kaarten worden op een stapel in het midden van de tafel gelegd, met de rug naar boven. Zij vormen de stok, de afneemstapel. De bovenste kaart wordt open ernaast gelegd, als begin van de "Posso", de weggooistapel.

Doel van het spel:

De speler of het team probeert met de kaarten in de hand en de in de loop van het spel van de afneem- of weggooistapel gepakte kaarten zoveel mogelijk Canastas (combinaties van zeven gelijkwaardige kaarten) te vormen, en daarenboven zoveel sets als mogelijk van minimaal drie gelijke kaarten open te leggen.

Rol van de kaarten

Om het verloop van het spel goed te kunnen begrijpen, moet men de bijzondere rol van de afzonderlijke kaarten kennen.

De rode Drie.

Zij wordt niet in combinatie, maar apart neergelegd, en wel onmiddellijk als men deze kaart in de hand krijgt. Wie dus bij het geven een rode Drie (Harten of Ruiten> krijgt, legt deze meteen naast zich en krijgt dan een vervangende kaart van de stok. Elke rode Drie wordt met 100 punten gehonoreerd; wie ze alle vier bij elkaar heeft, krijgt 800 punten, wie echter nog een rode Drie in de hand heeft, als iemand anders uitgaat, krijgt 500 minuspunten. Heeft iemand aan het einde van een ronde nog geen Canasta gemeld, worden hem voor elke Drie 100 punten, voor alle 4 Drien 800 punten afgetrokken.

De zwarte Drie.

Zij wordt als stop en blokkeerkaart gebruikt. Legt men deze op de weggooistapel, de "Posso", dan mag de volgende speler geen kaart van die stapel pakken, maar moet een verdekte kaart van de afneemstapel nemen. Men doet dit vooral dan, als in de weggooistapel veel kaarten liggen, die de buurman goed kan gebruiken of waarmee hij zelfs uit kan gaan

De wilde kaarten.

De vier jokers en alle acht Tween zijn "wilde" kaarten, d.w.z., zij kunnen i.p.v. elke willekeurige kaart in een melding worden gebruikt, alleen niet voor een rode Drie. Zij kunnen op soortgelijke wijze als de zwarte Drie de weggooistapel voorlopig doen blokkeren.

Verloop van het spel.

Na het geven en het vervangen van de eventueel aanwezige rode Drien begint voorhand, de speler links van de gever: hij trekt van de stapel de bovenste kaart en legt voor deze een onbruikbare kaart op de "Posso". Zo gaat het om de beurt verder.Heeft een speler een set van minimaal drie gelijkwaardige kaarten in de hand, bijv. drie Koningen of drie Vijven, mag hij die op tafel leggen, d.w.z., open voor zich neerleggen. De kleur van de kaarten speelt hier geen rol. Het kunnen ook combinaties met "wilde" kaarten gevormd worden, maar de "natuurlijke" kaarten moeten het grootste deel uitmaken. Men kan bijv. twee Koningen met maximaal een Joker of drie Koningen met twee Jokers, of vier Koningen met drie Jokers combineren. Series (kaarten van dezelfde kleur in een reeks), mogen bij Canasta niet worden gelegd. Voor het eerste op-tafel-gaan is elke speler of team een minimum aantal punten voorgeschreven: staat men negatief, moet de eerste melding minimaal 15 punten tellen. Met het aantal pluspunten stijgt ook het aantal punten voor het eerste neerleggen, en wel op: 50, als men minder dan 1500 pluspunten heeft,90, als men meer dan 1500 pluspunten heeft,120, als men meer dan 3000 pluspunten heeft
Bij het neerleggen telt:Elk Aas 20 punten, hoge kaarten (van Koning tot Acht) 10 punten lage kaarten (van Zeven tot Vier) vijf punten.Wilde kaarten hebben in een melding niet de waarde van de kaarten die zij vervangen, maar elke Twee telt 20 punten en elke Joker 50 punten. Na het eerste op-tafel-gaan kan de speler aan zijn (of bij het spel met vier: aan de kaarten van zijn partner) op tafel liggende kaarten willekeurig veel gelijkwaardige kaarten aanleggen. Een nieuwe serie kan hij alleen maar met sets van drie gelijke kaarten beginnen. Zodra er zeven kaarten zijn aangelegd, kan een Canasta worden gemeld, en wel een echte, als hij zonder "wilde" kaarten werd gevormd, een onechte, als hij met behulp van Jokers of Tween tot stand kwam. Men schuift de zeven kaarten bij elkaar en legt bovenop de echte Canasta een rode, en bovenop de onechte een zwarte kaart. Verder is het mogelijk, bij een reeds gemelde Canasta aan te leggen, doch kan van een onechte naderhand geen echte Canasta worden gemaakt. In het verloop van het spel kan elke speler of een kaart van de verdekte stapel pakken of de gehele "Posso" bij zijn kaarten voegen; dit mag alleen, als hij reeds sets heeft neergelegd en tegelijkertijd de bovenste kaart van de weggooistapel of aan een van zijn meldingen aanlegt, of met twee handkaarten (zonder wilde kaarten) tot een set kan vormen voor het eerste op-tafel-gaan. De speler mag dan ook alle overige kaarten van de weggooistapel bij zijn meldingen aanleggen, indien ze passen. De rest houdt hij in de hand. Enkele kaarten mogen niet van de "Posso" worden gepakt, hij moet steeds kompleet worden geroofd. Ligt een zwarte Drie (stopkaart) op de weggooistapel, mag de volgende speler de stapel niet oppakken. Ligt een wilde kaart (dwars) op de weggooistapel, dan is deze tijdelijk geblokkeerd; hij mag later alleen door die speler worden gepakt, die voor de bovenste kaart een natuurlijk paar in de hand heeft en hiermee een set kan vormen.

Het Uitgaan.

Wie minstens n keer Canasta heeft gemeld, en alle handkaarten in sets kan uitleggen, op n kaart na, die hij op de 'Posso" gooit, kan "uitgaan", de ronde beindigen dus. Bij de versie met vier personen vraagt men gewoonlijk zijn partner of men mag uitgaan, zodat deze nog de gelegenheid heeft, eventuele hoge kaarten in zijn hand kwijt te raken. Daardoor zijn de andere spelers natuurlijk gewaarschuwd.Het uitgaan wordt met een bonus van 100 punten beloond. Wie in n keer uitgaat, zonder eerder op tafel te hebben gelegd, krijgt 200 punten, als zijn partner reeds op tafel is. Voorwaarde is natuurlijk: een Canasta. Dit noemt men "Tafelcanasta". Uitgaan zonder vooraf op tafel te zijn gegaan, de "Handcanasta", wordt zelfs met 1000 punten beloond. Hierbij hoeft geen rekening worden gehouden met het minimum aantal punten om op tafel te kunnen.In elk geval moet een laatste kaart overblijven voor de weggooistapel.Uitzondering: Wie met drie zwarte "Drien" uitgaat, hoeft geen kaart meer op de "Posso" te gooien. Zwarte Drien mogen als set alleen voor het uitmaken worden neergelegd, niet tijdens het spel. Na het uitmaken berekent elke speler of elk team zijn punten. Hierbij geldt: uitgelegde kaarten zijn pluspunten; kaarten in de hand minuspunten, die van de pluspunten worden afgetrokken. In de hand gebleven Jokers leveren 50 minuspunten op, Tween 20 en rode Drien 500 minuspunten. Bij de pluspunten voor de meldingen wordt eerst de waarde van alle uitgelegde kaarten berekend (Azen en Tween 20, hoge kaarten 10, lage 5, Jokers 50 punten), daarbij opgeteld voor elke echte Canasta 500 punten evenals de punten voor rode Drien, uitgaan enz. Bij de versie met vier spelers trekt diegene die uitgaat de nog aanwezige handkaarten van zijn partner af en noteert het totaal. De tegenpartij doet hetzelfde. Heeft de tegenpartij echter nog geen Canasta gemeld, worden eventueel uitgelegde rode Drien ook als handkaarten gerekend, als minuspunten dus.Indien geen speler kon uitmaken, voordat alle kaarten van de stapel zijn genomen, is de ronde ten einde en er worden bij elke speler (van elke partij) 100 punten van de uitgelegde kaarten afgetrokken. Bij Canasta komt het er niet op aan, zo snel mogelijk uit te gaan, maar zoveel mogelijk kaarten op tafel te leggen. Winnaar is de speler die als eerste 3000 punten (bij het spel met vier personen, 5000 punten voor de ploeg) behaald heeft.

Andere regels

Aanvullend of afvijkend van de hier genoemde regels gelden bij Canasta plaatselijk andere regels. Bijv. wordt er vaak een Joker-Canasta" (zeven wilde kaarten als set uitgelegd) toegelaten en met 1000 punten gehonoreerd. Soms worden ook de rode drien extra met de vijf punten voor de lage kaarten gehonoreerd. De "Handcanasta" wordt dikwijls lager gewaardeerd, bijv. met slechts 200 punten; dan levert het uitgaan meteen in het begin 300 punten op, mits men hoogstens n kaart van de stapel heeft getrokken. Het handigste is het, om van begin af aan vast te leggen, volgens welke regels men wil spelen. In plaats van totaal vier Jokers kan ook met zes Jokers worden gespeeld. De meeste Canasta kaart sets bestaan uit 2 x 52 kaarten en 2 x drie Jokers

Samba Canasta

Samba-Canasta wordt met 3 x 52 kaarten gespeeld met 3 x 3 Jokers. Vanwege de grote hoeveelheid kaarten is het mogelijk hogere scores te behalen immers er zijn meer tween, Jokers en AzenMet het aantal pluspunten stijgt ook het aantal punten voor het eerste neerleggen. De grenswaarden zijn als volgt:15, als men minpunten heeft,50, als men minder dan 3000 pluspunten heeft,90, als men meer dan 3000 pluspunten heeft,120, als men meer dan 5000 pluspunten heeft en160, als men meer dan 10000 pluspunten heeft Het spel eindigt als n van de spelers of teams 15000 punten heeft gehaaldVerder zijn de volgende Canastas nog toegestaan:De echte JokerCanasta (zeven Jokers) levert 4000 punten op.De echte TweenCanasta (zeven tween) levert 3000 punten op.De onechte of valse JokerCanasta, waarbij altijd tenminste n Joker meer is dan tween, is goed voor 2000 punten

Puntentelling

Kaartwaarden

KaartenOp tafelPLUSIn de handMINUS
4, 5, 6, 755
8, 9, 101010
Boer, Vrouw, Koning1010
Aas2020
Joker5050
Twee2020
Rode drie100[1]500
Rode drie (vier stuks)800[2]
Zwarte drie55
Echte Canasta500
Onechte of valse Canasta300
Uitgaan100
Tafelcanasta200
Handcanasta1000
Aascanasta echt1000
Aascanasta onecht500
Echte JokerCanasta4000
Echte TweenCanasta3000
Onechte JokerCanasta2000

Neerleggen

Canasta

50, als men minder dan 1500 pluspunten heeft,90, als men meer dan 1500 pluspunten heeft,120, als men meer dan 3000 pluspunten heeft

Samba Canasta

50, als men minder dan 3000 pluspunten heeft,90, als men meer dan 3000 pluspunten heeft,120, als men meer dan 5000 pluspunten heeft en160, als men meer dan 10000 pluspunten heeft


[1] Indien in verband met een Canasta, anders MINUS 100

[2] Indien in verband met een Canasta, anders MINUS 800
 

2019 November
Geen gebeurtenissen deze maand.

MDWDVZZ




123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Alle merknamen zijn auteursrechtelijk beschermd door hun respectievelijke eigenaars, alle andere content is eigendom van deze e107 powered website.
e107 is � e107.org 2002-2005 en is gepubliceerd onder de GNU GPL licentie.
 
Online
Gasten: 19, Leden: 0 ...

Max. gelijk online: 44
(Leden: 0, Gasten: 44) op 07 dec : 18:55

Leden: 9
Nieuwste lid: fatcatgals58